Hosenbandorden

Symbol des Hosenbandordens

Der Hosenbandorden (englisch The Most Noble Order of the Garter, auch Order of the Garter, Orden des blauen Hosenbandes, Orden des Heiligen Georg in England, Hochedler Orden vom Hosenbande) ist der exklusivste britische Orden und einer der angesehensten Europas. Der Orden wurde 1348 vom englischen König Eduard III. gestiftet und ist einer der drei ehemaligen Hoforden. Bis heute fungiert er als ranghöchster Ritterorden (Order of Knighthood) des Vereinigten Königreichs, vor dem schottischen Distelorden und dem nicht mehr verliehenen irischen Orden von St. Patrick.[1] In der Protokollarischen Rangordnung stehen Mitglieder des Ordens jedoch hinter Trägern des Victoria-Kreuzes und des Georgs-Kreuzes als Ehrenzeichen für höchste Tapferkeit.[1]

Entstehung

Die Stiftung des Hosenbandordens wurde 1344 angekündigt und vom englischen König Eduard III. am 19. Januar 1348 vollzogen. Der Orden war König Artus’ legendärer Tafelrunde nachempfunden. Eduard versuchte mit diesem Orden, die wichtigsten Ritter des Königreichs fester an sich, den König, zu binden. Zu den ersten Ordensrittern gehörte sein Sohn Edward of Woodstock, genannt „der schwarze Prinz“.

The Ceremony of the Garter (1901) von Albert Chevallier Tayler zeigt die legendäre Szene, auf die die Gründung des Hosenbandordens zurückgeht: König Eduard III. hat das Strumpfband seiner Geliebten, das sie verloren hatte, aufgehoben und wird es nun als sein eigenes bezeichnen.

Bezeichnung

Die englische Bezeichnung des Hosenbandordens ist Most Noble Order of the Garter, wobei garter eigentlich ein Strumpf- oder Knieband bezeichnet. Die Herkunft des Namens ist nicht geklärt. Der galantesten Legende zufolge verdankt es die Bezeichnung einem Vorfall bei einem Tanz von König Eduard III. mit seiner Geliebten Catherine Grandison, Countess of Salisbury. Diese verlor ihr blaues Strumpfband. Der König entkrampfte die entstandene peinliche Situation dadurch, dass er das Strumpfband aufhob und sich selbst an das eigene Bein band. Dabei soll er laut ausgerufen haben: „Honi soit qui mal y pense“ (ein Schelm, wer Böses dabei denkt), das Motto des zukünftigen Ordens.

Nach einer anderen Erzählung soll sich der König nach dem Missgeschick der unglücklichen Countess schirmend mit ausgebreitetem Mantel vor sie gestellt haben, als sie das Hosenband wieder befestigte, während er, sich dem Hofstaate zuwendend, eben den bekannten Spruch: „Böses dem, der Böses denkt!“ getätigt haben soll. Zum einen sei dies Zeichen seiner ritterlichen Gesinnung und der daraus erwachsenden Pflicht, in Bedrängnis geratene Menschen zu schützen, gewesen. Zum anderen wäre es Ausdruck der Courtoisie, mit der ein Troubadour schöne Frauen ohne sexuelles Verlangen zu verehren pflegte. Das Motto dürfte sich aber in Wahrheit eher auf Eduards Anspruch auf den französischen Thron bezogen haben.

Ordensgliederung

Ordenssouverän ist der jeweils amtierende britische Monarch, seit 1952 ist dies Königin Elisabeth II.

Der Orden hat nur eine Klasse, die des Ritters (Knight Companion bzw. Lady Companion). Mit der Aufnahme in den Orden ist für Untertanen des britischen Monarchen (d. h. Staatsbürger des Vereinigten Königreichs oder eines anderen Commonwealth Realm) die Verleihung einer Ritterwürde verbunden. Diese Ritter werden, sofern sie keinen ranghöheren Titel innehaben, mit den Prädikat „Sir“ bzw. „Lady“ angesprochen und sind berechtigt den Namenszusatz (post-nominal) KG bzw. LG zu führen.

Mitglieder des Ordens sind der Monarch, der Prince of Wales und maximal 24 weitere, lebende, vom Monarchen eingesetzte Knights and Ladies Companion, wobei aber Mitglieder des Königshauses (Royal Knights and Ladies Companion) und ehrenhalber aufgenommene ausländische Ordensmitglieder (Stranger Knights and Ladies Companion) nicht mitzählen. Royal Knights and Ladies Companion und Stranger Knights and Ladies Companion werden zusammen auch als Extra Knights and Ladies Companion bezeichnet. Das einzige nichtchristliche Mitglied ist Akihito, der emeritierte Kaiser von Japan. Weitere europäische Monarchen sind Mitglieder des Ordens, beispielsweise Margrethe von Dänemark und Carl Gustaf von Schweden. Ausländische Monarchen werden als Ehrenmitglieder (Stranger Knights and Ladies Companion) im Ordensregister verzeichnet. Der Hosenbandorden stellt eine Besonderheit unter den europäischen Ritterorden dar, denn nur ausländische Monarchen werden in den Orden aufgenommen und nicht wie in anderen europäischen Orden auch deren Thronfolger. Anlässlich ihres 80. Geburtstages ernannte Königin Elisabeth II. im April 2006 ihre Söhne Andrew, Duke of York, und Edward, Earl of Wessex, zu Rittern des Hosenbandordens. Am 5. Mai 2008 wurde Prinz William von seiner Großmutter Königin Elisabeth II. als 1000. Mitglied in den Hosenbandorden aufgenommen.

Kandidaten für den Orden sind Persönlichkeiten, die sich um das Königreich oder den Souverän verdient gemacht haben. Anders als bei den meisten von der britischen Krone vergebenen Ehrungen ist die Königin bei Ernennungen von Rittern des Hosenbandordens nicht an Vorschläge durch die Regierung gebunden, sondern kann hier frei nach eigenem Ermessen entscheiden, weshalb die Aufnahme in den Orden als persönliches Geschenk ("personal gift") seitens der Königin verstanden wird[2].

Frauen im Hosenbandorden

In den Hosenbandorden konnten – anders als bei den großen kontinentalen Orden, dem Orden vom Goldenen Vlies (gegründet 1430), dem Michaelsorden (gegründet 1469) und dem Orden vom Heiligen Geist (gegründet 1578) – in den ersten eineinhalb Jahrhunderten seines Bestehens Frauen aufgenommen werden. König Eduard III. stellte dies klar, indem er zehn Jahre nach Ordensgründung seine Ehefrau Philippa von Hennegau aufnahm, wobei sie nicht den Titel eines „Knight Companion of the Garter“, sondern den einer „Lady of the Garter“ bekam. Im Jahr vor seinem Tod nahm er seine einzige noch lebende Tochter Isabella – neben seinen Söhnen Edward of Woodstock (1348, 1376), Lionel of Antwerp, John of Gaunt und Edmund of Langley (alle um 1361), der jüngste Thomas of Woodstock (* 1355; † 1397) folgte 1380 – ebenfalls in den Orden auf.

Bis 1488 wurden 64 Frauen in den Orden aufgenommen, wobei der Schwerpunkt eindeutig in der Regierungszeit von Eduards Nachfolger Richard II. (König 1377–1399) bzw. der Regentschaft von dessen Vormund John of Gaunt liegt: allein 35 dieser 64 Aufnahmen entfallen auf diese Jahre, wobei auch festzustellen ist, dass in der gleichen Zeit „nur“ 33 Männer in den Orden aufgenommen wurden. Knapp vier Fünftel der Frauen, 27, wurden in nur vier Jahren aufgenommen, 1378, 1384, 1386 und 1399, während die Aufnahme der 33 Männer kontinuierlich über den gesamten Zeitraum verlief. Unter Richards Nachfolger Heinrich IV. kamen im Jahr 1408 noch einmal 9 Frauen dazu, danach versiegte der Zustrom: von 1420 bis 1488 waren es dann in 68 Jahren nur noch 17 Frauen, und mit dem Ende des Jahrhunderts wurde der Orden dann wieder zu einer reinen Männergesellschaft – woran auch die Tatsache nichts änderte, dass England in den folgenden Jahrhunderten lange von Frauen (u. a. Elisabeth I., Victoria) regiert wurde. Erst mit der Aufnahme von Alexandra von Dänemark, der Ehefrau von Victorias Sohn und Nachfolger Eduard VII. im Jahr 1901, wurde dieser Zustand beendet.

Gleichwohl waren „Ladies of the Garter“ keine Vollmitglieder (Companions) des Ordens und genossen nicht dieselben Privilegien wie die „Knights Companion of the Garter“, sondern durften lediglich an den Zeremonien des Ordens teilnehmen.[3] Diese Praxis wurde erst 1987 beendet, als Königin Elisabeth II. mittels einer Statutenänderung die Gleichberechtigung weiblicher Ordensmitglieder verfügte. Seither werden Frauen als „Ladies Companion of the Garter“ in den Orden aufgenommen.

Die Amtsträger des Ordens (von links nach rechts): Sekretär (verdeckt), Gentleman Usher of the Black Rod, Herold, Registrar, Prälat, Kanzler.

Schutzpatron, Ordensämter

Schutzpatron des Ordens ist der Heilige Georg, der zugleich Nationalheiliger Englands ist.

Der Orden hat sechs Ämter: Prälat, Kanzler, Registrar, Herold, Ordensdiener (Usher) und Sekretär. Als Prälat fungiert stets der Bischof von Winchester, einer der höchsten Geistlichen der Church of England. Das Amt des Kanzlers wird jeweils von einem Mitglied des Ordens ausgeübt, zurzeit James Hamilton, 5. Duke of Abercorn. Registrar ist der Dekan von Windsor Castle. Das Amt des Herolds (Garter Principal King of Arms) ist dem Vorsteher der obersten heraldischen Autorität in England, des College of Arms, übertragen. Einer der anderen Herolde des Colleges übt das Amt des Sekretärs aus. Als Ordensdiener fungiert der Gentleman Usher of the Black Rod, in der Regel ein hochrangiger pensionierter Offizier, der den Souverän auch im House of Lords vertritt.

Treffen

An einem Montag im Juni eines jeden Jahres, am sogenannten Garter Day, versammeln sich die Ordensritter in Windsor Castle. Nach einem gemeinsamen Essen in der Waterloo Chamber bewegen sich alle in einer Art Prozession, angeführt vom Souverän, zum Gottesdienst in die St. George’s Chapel, in der jeder Ritter seinen festen Platz hat. Bis zum Ersten Weltkrieg hingen in der Kapelle auch noch die Banner der deutschen Ritter des Ordens, die aber 1915 wegen der sich verbreitenden antideutschen Stimmung aus dem Ordensregister gestrichen wurden. Die Verleihung des Ordens gilt als so feierliche Handlung, dass Publikum oder Presse keinen Zugang haben.

Dieser Gottesdienst hat stets folgende Teile:

Der Duke of Marlborough in der Ordenstracht. Das Schnallenband wird unter dem linken Knie getragen.Prinz William mit Schulterband und Bruststern des Ordens
Der Duke of Marlborough in der Ordenstracht. Das Schnallenband wird unter dem linken Knie getragen.
Prinz William mit Schulterband und Bruststern des Ordens

Insignien

Die Insignien des Ordens bestehen aus einer Ordenskette (Collane) mit Ordensabzeichen (The George), einem Bruststern und bei Feierlichkeiten des Ordens zu einer speziellen Tracht (blaue Samtroben mit blauen Samthüten und weißer Feder, die jeweils mit dem aufgestickten Symbol des Ordens versehen sind) noch ein blaues Schnallenband mit dem Motto des Ordens, das von den Männern am linken Knie, von den Frauen (seit 1987 Vollmitglieder) am linken Oberarm getragen wird. Das Ordensabzeichen zeigt den heiligen Georg, der zu Pferde gegen einen Drachen kämpft. Der Bruststern zeigt das Georgskreuz, das vom blauen Schnallenband des Ordens umgeben ist. Wird die Collane nicht angelegt, wird ein kleineres Ordensabzeichen (The lesser George) an einer blauen Schärpe (Schulterband) über die linke Schulter und dazu ebenfalls der Bruststern getragen.

Jeder Ritter hat seinen eigenen Sitz im Chorgestühl der Kapelle. Über ihm hängen sein Wappen auf einer emaillierten Metallplatte, sein Banner und die Helmkleinodien seines Wappens. Die Insignien werden nach dem Ableben des Ritters an den Orden zurückgegeben, das Banner erhält die Familie, die Helmkleinodien das College of Arms, nur das Emailplättchen verbleibt am Platz[4].

Ordensmitglieder sind berechtigt ihren Wappenschild mit dem blauen Schnallenband mit dem Motto des Ordens zu umgeben.

Mitglieder des Ordens

Wappen der aktuellen Mitglieder des Hosenbandordens

Mitglieder von Amts wegen
Royal Coat of Arms of the United Kingdom.svgGarter Banner of the British Monarch.svgCoat of Arms of Charles, Prince of Wales.svgGarter Banner of the Prince of Wales.svg
Die KöniginCharles, Prince of Wales
Knights Companion
Coat of Arms of John, Baron Sainsbury of Preston Candover.svgGarter Banner of the Baron Sainsbury of Preston Candover.svgCoat of Arms of Timothy Colman.svgGarter Banner of Sir Timothy Colman.svgArms of James Hamilton, 5th Duke of Abercorn.svgGarter Banner of the 5th Duke of Abercorn.svgCoat of Arms of Peter, Baron Inge.svgGarter Banner of the Baron Inge.svgCoat of Arms of Antony Arthur Acland.svgGarter Banner of Sir Antony Acland.svg
John Sainsbury, Baron Sainsbury of
Preston Candover
Sir Timothy ColmanJames Hamilton, 5. Duke of AbercornPeter Inge, Baron IngeSir Antony Acland
Coat of Arms of Robin, Baron Butler Brockwell.svgGarter Banner of the Baron Butler Brockwell.svgCoat of Arms of John, Baron Morris of Aberavon.svgGarter Banner of the Baron Morris of Aberavon.svgCoat of Arms of John Major.svgGarter Banner of Sir John Major.svgCoat of Arms of Richard, Baron Luce.svgGarter Banner of the Baron Luce.svgCoat of Arms of Sir Thomas Raymond Dunne.svgGarter Banner of Sir Thomas Raymond Dunne.svg
Robin Butler, Baron Butler of BrockwellJohn Morris, Baron Morris of AberavonSir John MajorRichard Luce, Baron LuceSir Thomas Dunne
Coat of Arms of Nicholas, Baron Phillips of Worth Matravers.svgGarter Banner of the Baron Phillips of Worth Matravers.svgCoat of Arms of Michael, Baron Boyce.svgGarter Banner of the Baron Boyce.svgCoat of Arms of Jock, Baron Stirrup.svgGarter Banner of the Baron Stirrup.svgCoat of Arms of Eliza, Baroness Manningham-Buller.svgGarter Banner of the Baroness Manningham-Buller.svgCoat of Arms of Mervyn, Baron King of Lothbury.svgGarter Banner of Baron King of Lothbury.svg
Nicholas Phillips, Baron Phillips of Worth MatraversMichael Boyce, Baron BoyceJock Stirrup, Baron StirrupEliza Manningham-Buller, Baroness Manningham-BullerMervyn Allister King, Baron King of Lothbur
Coat of Arms of Charles Geoffrey Nicholas, Baron Shuttleworth.svgGarter Banner of the 5th Baron Shuttleworth.svgCoat of Arms of Sir David Brewer.svgGarter Banner of Sir David Brewer.svgCoat of Arms of Lady Mary Fagan.svgGarter Banner of Lady Mary Fagan.svgCoat of Arms of Alan Brooke, 3rd Viscount Brookeborough.svgGarter Banner of the 3rd Viscount Brookeborough.svgCoat of Arms of Lady Mary Peters.svgGarter Banner of Lady Mary Peters.svg
Charles Kay-Shuttleworth, 5. Baron ShuttleworthSir David BrewerLady Mary FaganAlan Brooke, 3. Viscount BrookeboroughLady Mary Peters
Coat of Arms of Robert Gascoyne-Cecil, 7th Marquess of Salisbury.svgGarter Banner of the 7th Marquess of Salisbury.svg
Robert Gascoyne-Cecil, 7. Marquess of Salisbury
Royal Knights Companion
Coat of Arms of William, Duke of Cambridge.svgGarter Banner of the Duke of Cambridge.svgCoat of Arms of Edward, Duke of Kent.svgGarter Banner of the Duke of Kent.svgCoat of Arms of Richard, Duke of Gloucester.svgGarter Banner of the Duke of Gloucester.svgCoat of Arms of Andrew, Duke of York.svgGarter Banner of the Duque of York.svgCoat of Arms of Edward, Earl of Wessex.svgGarter Banner of the Earl of Wessex.svg
William, Duke of CambridgeEdward, 2. Duke of KentRichard, 2. Duke of GloucesterAndrew, Duke of YorkEdward, Earl of Wessex
Coat of Arms of Anne, the Princess Royal.svgGarter Banner of the Princess Royal.svgCoat of Arms of Alexandra, The Honourable Lady Ogilvy.svgGarter Banner of Princess Alexandra of the United Kingdom.svg
Anne, Princess RoyalAlexandra, Lady Ogilvy
Stranger Knights Companion
Coat of Arms of the Monarch of Denmark (Member of the Garter Variant).svgGarter Banner of the Danish Monarch.svgCoat of arms of Swedish Monarch (Member of the Garter variant).svgGarter Banner of the Swedish Monarch.svgCoat of Arms of Juan Carlos I of Spain (Member of the Garter Variant).svgGarter Banner of King Juan Carlos of Spain.svgCoat of Arms of Beatrix of the Netherlands (Dame of the Garter Variant).svgGarter Banner of Dutch Monarchs as Members.svgCoat of Arms of Japanese Emperor (Knight of the Garter Variant).svgGarter Banner of Emperor Emeritus Akihito.svg
Die Königin von DänemarkDer König von SchwedenKönig Juan Carlos von SpanienPrinzessin Beatrix der NiederlandeDer Altkaiser von Japan
Coat of Arms of the Monarch of Norway (Member of Garter Variant).svgGarter Banner of the Norwegian Monarch.svgCoat of Arms of Felipe VI of Spain (Member of the Garter Variant).svgGarter Banner of the Spanish Monarch.svgCoat of Arms of the Monarch of the Netherlands as a Stranger Member of the Order of the Garter.svgGarter Banner of Dutch Monarchs as Members.svg
Der König von NorwegenDer König von SpanienDer König der Niederlande
Sonstige Wappen
Arms of the Most Noble Order of the Garter.svgArms of the Most Noble Order of the Garter (Royal Arms Variant).svg
Der HosenbandordenDer Hosenbandorden
Königswappenversion

Literatur

  • Elias Ashmole: The History Of the most Noble Order of the Garter. London 1715, urn:nbn:de:hbz:061:1-982663.
  • William A. Shaw: The Knights of England. Band 1. Sherratt and Hughes, London 1906, S. i ff.
  • E. M. Perrot: Vom Hosenbandorden zur Ehrenlegion. Die historischen Ritter- und Verdienstorden Europas. Nachdruck der Ausgabe von 1821. Mit einem Nachwort von Armin Wolf. Harenberg, Dortmund (= Die bibliophilen Taschenbücher. Band 220).
  • Diethard Schneider: Der englische Hosenbandorden. Beiträge zur Entstehung und Entwicklung des „The Most Noble Order of the Garter“ (1348–1702) mit einem Ausblick bis 1983. 2 Bände (4 Teile). Schneider-Krause, Bonn 1988.
  • Der Hosenbandorden. In: Heide N. Rohloff (Hrsg.): A royal millennium. Inszenierungen einer Monarchie. Katalog und Handbuch zur Ausstellung der Britischen Kronjuwelen (in Replica) [The British Heritage Exhibition]. Congress Centrum – Tourismus Center, Hannover 1997, S. 78 f.
  • Hugh E. L. Collins: The Order of the Garter, 1348–1461. Chivalry and Politics in Late Medieval England. Clarendon Press, Oxford 2000, ISBN 0-19-820817-0.

Weblinks

Commons: Hosenbandorden – Sammlung von Bildern, Videos und Audiodateien
Wiktionary: Hosenbandorden – Bedeutungserklärungen, Wortherkunft, Synonyme, Übersetzungen

Einzelnachweise

  1. a b London Gazette (Supplement). Nr. 56878, HMSO, London, S. 3351 (PDF, englisch).
  2. https://www.royal.uk/appointments-order-garter
  3. Raymond B. Waddington: Elizabeth I and the Order of the Garter. In: The Sixteenth Century Journal. Band 24, Nr. 1, 1993, ISSN 0361-0160, S. 97–113, JSTOR 2541800.
  4. St. George Windsor 20. Februar 2009. Abgerufen am 27. Februar 2012 (Memento vom 6. März 2016 im Internet Archive) (PDF; 102 kB)

Auf dieser Seite verwendete Medien

Coat of Arms of Sir David Brewer.svg
Autor/Urheber: Heralder, elements by Sodacan / SVG in SVG.svg Diese Datei enthält Elemente, die von folgender Datei entnommen oder adaptiert wurden:Coat of arms of Chelyabinsk Oblast.svg Coat of arms of Chelyabinsk Oblast.svg (von Mysid)., Lizenz: CC BY-SA 4.0
Coat of arms of Sir David Brewer
Garter Banner of Sir Thomas Raymond Dunne.svg
Autor/Urheber:

Heralder

SVG in SVG.svg Diese Datei enthält Elemente, die von folgender Datei entnommen oder adaptiert wurden:Guión de Juan Carlos I de España.svg Guión de Juan Carlos I de España.svg (von HansenBCN)., Lizenz: CC BY-SA 4.0
Garter Banner of Sir Thomas Raymond Dunne
Coat of Arms of Nicholas, Baron Phillips of Worth Matravers.svg
Autor/Urheber:

Sodacan and Heralder

SVG in SVG.svg Diese Datei enthält Elemente, die von folgender Datei entnommen oder adaptiert wurden:Blason ville de Gersheim.svg Blason ville de Gersheim.svg (von JuJu939)., Lizenz: CC BY-SA 4.0
Coat of arms of Nicholas Phillips, Baron Phillips of Worth Matravers
Garter diamonds.jpg
a breast plaque of the british Order of the Garter, with diamonds. Musée national de la Légion d'Honneur et des Ordres de Chevalerie, Paris.
Garter Banner of the Baron Luce.svg
Autor/Urheber:

Heralder, merlettes by Sodacan SVG in SVG.svg Diese Datei enthält Elemente, die von folgender Datei entnommen oder adaptiert wurden:Richard Luce Arms.svg Richard Luce Arms.svg (von A1 Aardvark).

SVG in SVG.svg Diese Datei enthält Elemente, die von folgender Datei entnommen oder adaptiert wurden:Guión de Juan Carlos I de España.svg Guión de Juan Carlos I de España.svg (von HansenBCN)., Lizenz: CC BY-SA 4.0
Garter Banner of the Baron Luce
Coat of Arms of the Monarch of Denmark (Member of the Garter Variant).svg
Autor/Urheber: Sodacan, Lizenz: CC BY-SA 3.0
Coat of Arms of the Monarch of Denmark as a stranger member of the Order of the Garter
William in uniform.jpg
Autor/Urheber: , Lizenz: CC BY 2.0
Prince William on the Balcony at Buckingham Palace following his wedding
Garter Banner of Sir John Major.svg
Autor/Urheber:

Heralder

SVG in SVG.svg Diese Datei enthält Elemente, die von folgender Datei entnommen oder adaptiert wurden:Guión de Juan Carlos I de España.svg Guión de Juan Carlos I de España.svg (von HansenBCN)., Lizenz: CC BY-SA 4.0
Garter Banner of Sir John Major
Coat of Arms of Anne, the Princess Royal.svg
Autor/Urheber: SodacanInkscape-ws.svg Diese W3C-unbestimmte Vektorgrafik wurde mit Inkscape erstellt ., Lizenz: CC BY-SA 3.0
Coat of arms of HRH Princess Anne, Princess Royal (Anne Elizabeth Alice Louise; born 15 August 1950) only daughter of Queen Elizabeth II and Prince Philip the Duke of Edinburgh. The coat of arms was granted in 1962.
Quarterly, 1st and 4th Gules three lions passant guardant in pale Or armed and langued Azure (for England), 2nd quarter Or a lion rampant within a double tressure flory-counter-flory Gules (for Scotland), 3rd quarter Azure a harp Or stringed Argent (for Ireland), with over all a label of three points Argent charged on a centre point with a Heart Gules and on each of the others with a cross Gules, the lozenge ensigned by a coronet of a child of the Sovereign, the whole surrounded by the Garter, for supporters, dexter a lion rampant guardant Or crowned by the same coronet, sinister a unicorn Argent armed, crined and unguled Proper, gorged with the same coronet, attached thereto a chain affixed thereto passing between the forelegs and reflexed over the back also Or, both charged on the shoulder with a label as in the arms.
Garter Banner of the Danish Monarch.svg
Autor/Urheber:

Heralder SVG in SVG.svg Diese Datei enthält Elemente, die von folgender Datei entnommen oder adaptiert wurden:Royal Standard of the United Kingdom (1-1).svg Royal Standard of the United Kingdom (1-1).svg (von Fry1989). SVG in SVG.svg Diese Datei enthält Elemente, die von folgender Datei entnommen oder adaptiert wurden:Guión de Juan Carlos I de España.svg Guión de Juan Carlos I de España.svg (von HansenBCN).

SVG in SVG.svg Diese Datei enthält Elemente, die von folgender Datei entnommen oder adaptiert wurden:Royal Arms of Denmark.svg Royal Arms of Denmark.svg (von Sodacan)., Lizenz: CC BY-SA 4.0
Garter Banner of the Danish Monarch (United Kingdom)
Coat of Arms of Charles Geoffrey Nicholas, Baron Shuttleworth.svg
Autor/Urheber: Sodacan, Lizenz: CC BY-SA 4.0
Coat of arms of Charles Kay-Shuttleworth, 5th Baron Shuttleworth. Argent, three shuttles sable tipped and threaded or (Shuttleworth) quartering: Argent, two bendlets sable between as many crescents azure between the bendlets three ermine spots (Debrett's Peerage, 1968, p.1020) blazoned better as: Argent, three ermine spots in bend between two bendlets sable the whole between as many crescents azure ("Kay" per: Complete Guide to Heraldry/Chapter 7[1]) (Kay given elsewhere as: Argent, two bendlets sable)
Coat of Arms of Beatrix of the Netherlands (Dame of the Garter Variant).svg
Autor/Urheber: Sodacan, Lizenz: CC BY-SA 3.0
Coat of arms of Princess Beatrix of the Netherlands as a stranger dame of the Order of the Garter after her abdication
Hosenbandorden.jpg
Hosenbandorden eines Mitgliedes des Hauses Sachsen Coburg Gotha
Coat of Arms of Robert Gascoyne-Cecil, 7th Marquess of Salisbury.svg
Autor/Urheber:

Heralder, elements by Sodacan

SVG in SVG.svg Diese Datei enthält Elemente, die von folgender Datei entnommen oder adaptiert wurden:Marquess of Salisbury Coat of Arms.svg Marquess of Salisbury Coat of Arms.svg., Lizenz: CC BY-SA 4.0
Coat of arms of Robert Gascoyne-Cecil, 7th Marquess of Salisbury
Garter Banner of King Juan Carlos of Spain.svg
Autor/Urheber:

Heralder SVG in SVG.svg Diese Datei enthält Elemente, die von folgender Datei entnommen oder adaptiert wurden:COA Duke of Hijar.svg COA Duke of Hijar.svg (von Paliano). SVG in SVG.svg Diese Datei enthält Elemente, die von folgender Datei entnommen oder adaptiert wurden:Arms of Bulgaria 1701.svg Arms of Bulgaria 1701.svg (von Glasshouse). SVG in SVG.svg Diese Datei enthält Elemente, die von folgender Datei entnommen oder adaptiert wurden:Bourbonic banners - Spain.svg Bourbonic banners - Spain.svg (von Tom-L).

SVG in SVG.svg Diese Datei enthält Elemente, die von folgender Datei entnommen oder adaptiert wurden:Guión de Juan Carlos I de España.svg Guión de Juan Carlos I de España.svg (von HansenBCN)., Lizenz: CC BY-SA 4.0
Garter Banner of Juan Carlos of Spain (United Kingdom)
Coat of arms of Swedish Monarch (Member of the Garter variant).svg
Autor/Urheber: Sodacan, Lizenz: CC BY-SA 3.0
Coat of Arms of Swedish Monarch as a stranger member of the Order of the Garter Variant
Garter Banner of the Baron Morris of Aberavon.svg
Autor/Urheber:

Heralder, swords by Sodacan

SVG in SVG.svg Diese Datei enthält Elemente, die von folgender Datei entnommen oder adaptiert wurden:Guión de Juan Carlos I de España.svg Guión de Juan Carlos I de España.svg (von HansenBCN)., Lizenz: CC BY-SA 4.0
Garter Banner of Baron Morris of Aberavon
Garter Banner of the Baron Boyce.svg
Autor/Urheber:

Heralder and GrahamPadruig

SVG in SVG.svg Diese Datei enthält Elemente, die von folgender Datei entnommen oder adaptiert wurden:Guión de Juan Carlos I de España.svg Guión de Juan Carlos I de España.svg (von HansenBCN)., Lizenz: CC BY-SA 4.0
Garter Banner of the Baron Boyce
Garter Banner of the 7th Marquess of Salisbury.svg
Autor/Urheber:

Heralder SVG in SVG.svg Diese Datei enthält Elemente, die von folgender Datei entnommen oder adaptiert wurden:Guión de Juan Carlos I de España.svg Guión de Juan Carlos I de España.svg (von HansenBCN).

SVG in SVG.svg Diese Datei enthält Elemente, die von folgender Datei entnommen oder adaptiert wurden:Marquess of Salisbury Coat of Arms.svg Marquess of Salisbury Coat of Arms.svg (von NoahHK)., Lizenz: CC BY-SA 4.0
Garter Banner of the 7th Marquess of Salisbury
Garter Banner of the Baron Butler Brockwell.svg
Autor/Urheber:

Heralder

SVG in SVG.svg Diese Datei enthält Elemente, die von folgender Datei entnommen oder adaptiert wurden:Guión de Juan Carlos I de España.svg Guión de Juan Carlos I de España.svg (von HansenBCN)., Lizenz: CC BY-SA 4.0
Garter Banner of the Baron Butler Brockwell
Ordergarter.jpg
(c) VAwebteam, CC-BY-SA-3.0
Badge of The Order of the Garter, England, About 1640, Width 4.5 cm x heighth 9.3 cm (maximum, estimated) V&A Museum no. 273-1869
Coat of Arms of Alan Brooke, 3rd Viscount Brookeborough.svg
Autor/Urheber: Heralder & Sodacan / SVG in SVG.svg Diese Datei enthält Elemente, die von folgender Datei entnommen oder adaptiert wurden:Héraldique meuble blaireau.svg Héraldique meuble blaireau.svg (von Jmh2o)., Lizenz: CC BY-SA 4.0
Coat of arms of Alan Brooke, 3rd Viscount Brookeborough
Coat of Arms of Alexandra, The Honourable Lady Ogilvy.svg
Autor/Urheber: SodacanInkscape-ws.svg Diese W3C-unbestimmte Vektorgrafik wurde mit Inkscape erstellt ., Lizenz: CC BY-SA 3.0
Coat of Arms of HRH Princess Alexandra, The Honourable Lady Ogilvy. (born 1936) only daughter of Prince George, Duke of Kent (fourth son of King George V) and Princess Marina of Greece and Denmark. The coat of arms was granted in 1961.
Quarterly, 1st and 4th Gules three lions passant guardant in pale Or armed and langued Azure (for England), 2nd quarter Or a lion rampant within a double tressure flory-counter-flory Gules (for Scotland), 3rd quarter Azure a harp Or stringed Argent (for Ireland), with over all a label of five points Argent, the first and fifth points bear a heart Gules, the second and fourth points bear an anchor Azure, and the third point bears a cross Gules, the lozenge ensigned by a coronet of a grandchild of the Sovereign, the whole surrounded by the Garter, for supporters, dexter a lion rampant guardant Or crowned by the same coronet, sinister a unicorn Argent armed, crined and unguled Proper, gorged with the same coronet, attached thereto a chain affixed thereto passing between the forelegs and reflexed over the back also Or, both charged on the shoulder with a label as in the arms.
Coat of Arms of Edward, Duke of Kent.svg
Autor/Urheber: SodacanInkscape-ws.svg Diese W3C-unbestimmte Vektorgrafik wurde mit Inkscape erstellt ., Lizenz: CC BY-SA 3.0
Coat of Arms of HRH Prince Edward, Duke of Kent. (born 1935) first son of Prince George, Duke of Kent (fourth son of King George V) and Princess Marina of Greece and Denmark. The coat of arms was granted in 1948.
Quarterly, 1st and 4th Gules three lions passant guardant in pale Or armed and langued Azure (for England), 2nd quarter Or a lion rampant within a double tressure flory-counter-flory Gules (for Scotland), 3rd quarter Azure a harp Or stringed Argent (for Ireland), with over all a label of five points Argent, the first, third and fifth points charged with a anchor Azure, and the second and fourth points with a cross Gules, the escutcheon ensigned by a coronet of a grandchild of the Sovereign, the whole surrounded by the Garter, for a crest on a coronet of his rank, thereon a lion statant guardant Or crowned of the same coronet charged with a label as in the arms, for supporters, dexter a lion rampant guardant Or crowned by the same coronet, sinister a unicorn Argent armed, crined and unguled Proper, gorged with the same coronet, attached thereto a chain affixed thereto passing between the forelegs and reflexed over the back also Or, both charged on the shoulder with a label as in the arms.
Garter Banner of the 3rd Viscount Brookeborough.svg
Autor/Urheber:

Heralder SVG in SVG.svg Diese Datei enthält Elemente, die von folgender Datei entnommen oder adaptiert wurden:Héraldique meuble blaireau.svg Héraldique meuble blaireau.svg (von Jmh2o).

SVG in SVG.svg Diese Datei enthält Elemente, die von folgender Datei entnommen oder adaptiert wurden:Guión de Juan Carlos I de España.svg Guión de Juan Carlos I de España.svg (von HansenBCN)., Lizenz: CC BY-SA 4.0
Garter Banner of the 3rd Viscount Brookeborough
Officers of the Order of the Garter.JPG
Autor/Urheber: Philip Allfrey, Lizenz: CC BY-SA 2.5

Officers of the Most Noble Order of the Garter, in procession to St George's Chapel, Windsor Castle for the annual service of the Order of the Garter.

L-R: Secretary (barely visible), Gentleman Usher of the Black Rod, Garter Principal King of Arms, Register, Prelate, Chancellor
Garter Banner of the Norwegian Monarch.svg
Autor/Urheber:

Heralder SVG in SVG.svg Diese Datei enthält Elemente, die von folgender Datei entnommen oder adaptiert wurden:Arms of Bulgaria 1701.svg Arms of Bulgaria 1701.svg (von Glasshouse). SVG in SVG.svg Diese Datei enthält Elemente, die von folgender Datei entnommen oder adaptiert wurden:Insigne Norvegicum.svg Insigne Norvegicum.svg (von Ssolbergj).

SVG in SVG.svg Diese Datei enthält Elemente, die von folgender Datei entnommen oder adaptiert wurden:Guión de Juan Carlos I de España.svg Guión de Juan Carlos I de España.svg (von HansenBCN)., Lizenz: CC BY-SA 4.0
Garter Banner of the Norwegian Monarch (United Kingdom)
Coat of Arms of the Monarch of the Netherlands as a Stranger Member of the Order of the Garter.svg
Autor/Urheber: User:Heralder, Lizenz: CC BY-SA 3.0
Hypothetic coat of arms of the Dutch Monarchs as a Stranger members of the Order of the Garter. This composition would be illegal according to Dutch law.
Coat of Arms of Lady Mary Peters.svg
Autor/Urheber: Heralder, some elements by Sodacan, Lizenz: CC BY-SA 4.0
Coat of arms of Lady Mary Peters
Order of the Garter UK ribbon.svg
Autor/Urheber: Image sourced from 'Medals of the World' website: http://www.medals.org.uk/index.htm, Lizenz: CC BY-SA 3.0
Ribbon of the Order of the Garter
Garter Banner of the Prince of Wales.svg
Autor/Urheber:

Heralder SVG in SVG.svg Diese Datei enthält Elemente, die von folgender Datei entnommen oder adaptiert wurden:Royal Standard of the United Kingdom (1-1).svg Royal Standard of the United Kingdom (1-1).svg (von Fry1989). SVG in SVG.svg Diese Datei enthält Elemente, die von folgender Datei entnommen oder adaptiert wurden:Arms of Bulgaria 1701.svg Arms of Bulgaria 1701.svg (von Glasshouse). SVG in SVG.svg Diese Datei enthält Elemente, die von folgender Datei entnommen oder adaptiert wurden:Guión de Juan Carlos I de España.svg Guión de Juan Carlos I de España.svg (von HansenBCN). SVG in SVG.svg Diese Datei enthält Elemente, die von folgender Datei entnommen oder adaptiert wurden:Royal Standard of the Prince of Wales.svg Royal Standard of the Prince of Wales.svg (von HansenBCN).

SVG in SVG.svg Diese Datei enthält Elemente, die von folgender Datei entnommen oder adaptiert wurden:Arms of Charles, Prince of Wales.svg Arms of Charles, Prince of Wales.svg (von Sodacan)., Lizenz: CC BY-SA 4.0
Garter Banner of the Prince of Wales
Arms of the Most Noble Order of the Garter (Royal Arms Variant).svg
Autor/Urheber: Sodacan, Lizenz: CC BY-SA 3.0
Arms of the Most Noble Order of the Garter, variant with the royal arms and the Crown of St. Edward
Garter Banner of the Swedish Monarch.svg
Autor/Urheber:

Heralder SVG in SVG.svg Diese Datei enthält Elemente, die von folgender Datei entnommen oder adaptiert wurden:Personal command-sign of the King of Sweden.svg Personal command-sign of the King of Sweden.svg (von Sodacan).

SVG in SVG.svg Diese Datei enthält Elemente, die von folgender Datei entnommen oder adaptiert wurden:Guión de Juan Carlos I de España.svg Guión de Juan Carlos I de España.svg (von HansenBCN)., Lizenz: CC BY-SA 4.0
Garter Banner of the Swedish Monarch (United Kingdom)
KG Mantle.jpg
Autor/Urheber: Nicholas Jackson, Lizenz: CC BY-SA 3.0
Mantle and hat of the Most Noble Order of the Garter.
Coat of Arms of Andrew, Duke of York.svg
Autor/Urheber: SodacanInkscape-ws.svg Diese W3C-unbestimmte Vektorgrafik wurde mit Inkscape erstellt ., Lizenz: CC BY-SA 3.0
Coat of Arms of HRH Prince Andrew, Duke of York. (born 1960) second son of Queen Elizabeth II and Prince Philip the Duke of Edinburgh. The coat of arms was granted in 1963. The label of three points, with the central point charged with an anchor; was previously borne by his grandfather King George VI ('Bertie', also named Duke of York) and King George V (also Duke of York).
Quarterly, 1st and 4th Gules three lions passant guardant in pale Or armed and langued Azure (for England), 2nd quarter Or a lion rampant within a double tressure flory-counter-flory Gules (for Scotland), 3rd quarter Azure a harp Or stringed Argent (for Ireland), with over all a label of three points Argent the central point charged with an Anchor Azure, the escutcheon ensigned by a coronet of a child of the Sovereign, the whole surrounded by the Garter, for a crest on a coronet of his rank, thereon a lion statant guardant Or crowned of the same coronet charged with a label as in the arms, for supporters, dexter a lion rampant guardant Or crowned by the same coronet, sinister a unicorn Argent armed, crined and unguled Proper, gorged with the same coronet, attached thereto a chain affixed thereto passing between the forelegs and reflexed over the back also Or, both charged on the shoulder with a label as in the arms.
Coat of Arms of William, Duke of Cambridge.svg
Autor/Urheber: SodacanInkscape-ws.svg Diese W3C-unbestimmte Vektorgrafik wurde mit Inkscape erstellt ., Lizenz: CC BY-SA 3.0
Coat of arms of HRH Prince William, Duke of Cambridge (Formerly Prince William of Wales, William Arthur Philip Louis; born 21 June 1982) son of Prince Charles, Prince of Wales and Lady Diana Spencer. The coat of arms was granted in June 2000, on his 18th birthday. The small red ‘escallop’ or sea-shell on the central point alludes to the arms of his mother and the Spencer family. He is the only one of Queen Elizabeth II's grandchildren to bear a label of three points (usually reserved only for a child of the Sovereign). [1]
Quarterly, 1st and 4th Gules three lions passant guardant in pale Or armed and langued Azure (for England), 2nd quarter Or a lion rampant within a double tressure flory-counter-flory Gules (for Scotland), 3rd quarter Azure a harp Or stringed Argent (for Ireland), with over all a label of three points Argent the central point charged with an Escallop Gules, the escutcheon ensigned by a coronet of a child of the Heir-apparent, the whole surrounded by the Garter, for a crest on a coronet of his rank, thereon a lion statant guardant Or crowned of the same coronet charged with a label as in the arms, for supporters, dexter a lion rampant guardant Or crowned by the same coronet, sinister a unicorn Argent armed, crined and unguled Proper, gorged with the same coronet, attached thereto a chain affixed thereto passing between the forelegs and reflexed over the back also Or, both charged on the shoulder with a label as in the arms.
Garter Banner of Sir David Brewer.svg
Autor/Urheber:

Heralder

SVG in SVG.svg Diese Datei enthält Elemente, die von folgender Datei entnommen oder adaptiert wurden:Guión de Juan Carlos I de España.svg Guión de Juan Carlos I de España.svg (von HansenBCN)., Lizenz: CC BY-SA 4.0
Garter Banner of Sir David Brewer
Arms of the Most Noble Order of the Garter.svg
Autor/Urheber: SodacanInkscape-ws.svg Diese W3C-unbestimmte Vektorgrafik wurde mit Inkscape erstellt ., Lizenz: CC BY-SA 3.0
Arms of the Most Noble Order of the Garter
Garter Banner of Princess Alexandra of the United Kingdom.svg
Autor/Urheber:

Heralder SVG in SVG.svg Diese Datei enthält Elemente, die von folgender Datei entnommen oder adaptiert wurden:Royal Standard of the United Kingdom (1-1).svg Royal Standard of the United Kingdom (1-1).svg (von Fry1989). SVG in SVG.svg Diese Datei enthält Elemente, die von folgender Datei entnommen oder adaptiert wurden:Arms of Bulgaria 1701.svg Arms of Bulgaria 1701.svg (von Glasshouse). SVG in SVG.svg Diese Datei enthält Elemente, die von folgender Datei entnommen oder adaptiert wurden:Guión de Juan Carlos I de España.svg Guión de Juan Carlos I de España.svg (von HansenBCN).

SVG in SVG.svg Diese Datei enthält Elemente, die von folgender Datei entnommen oder adaptiert wurden:Royal Standard of Princess Alexandra, The Honourable Lady Ogilvy.svg Royal Standard of Princess Alexandra, The Honourable Lady Ogilvy.svg (von Fry1989)., Lizenz: CC BY-SA 4.0
Garter Banner of Princess Alexandra, The Honourable Lady Ogilvy
Coat of Arms of Richard, Duke of Gloucester.svg
Autor/Urheber: SodacanInkscape-ws.svg Diese W3C-unbestimmte Vektorgrafik wurde mit Inkscape erstellt ., Lizenz: CC BY-SA 3.0
Coat of Arms of HRH Prince Richard, Duke of Gloucester. (born 1944) second son of Prince Henry, Duke of Gloucester (third son of King George V) and Alice Montagu Douglas Scott. The coat of arms was granted in 1962.
Quarterly, 1st and 4th Gules three lions passant guardant in pale Or armed and langued Azure (for England), 2nd quarter Or a lion rampant within a double tressure flory-counter-flory Gules (for Scotland), 3rd quarter Azure a harp Or stringed Argent (for Ireland), with over all a label of five points Argent, the centre and two outer points charged with a cross Gules, and the inner points with a lion passant guardant also of Gules, the escutcheon ensigned by a coronet of a grandchild of the Sovereign, the whole surrounded by the Garter, for a crest on a coronet of his rank, thereon a lion statant guardant Or crowned of the same coronet charged with a label as in the arms, for supporters, dexter a lion rampant guardant Or crowned by the same coronet, sinister a unicorn Argent armed, crined and unguled Proper, gorged with the same coronet, attached thereto a chain affixed thereto passing between the forelegs and reflexed over the back also Or, both charged on the shoulder with a label as in the arms.
Garter Banner of the Baron Stirrup.svg
Autor/Urheber:

Heralder, some elements by Sodacan

SVG in SVG.svg Diese Datei enthält Elemente, die von folgender Datei entnommen oder adaptiert wurden:Guión de Juan Carlos I de España.svg Guión de Juan Carlos I de España.svg (von HansenBCN)., Lizenz: CC BY-SA 4.0
Garter Banner of the Baron Stirrup
Garter Banner of the Princess Royal.svg
Autor/Urheber:

Heralder SVG in SVG.svg Diese Datei enthält Elemente, die von folgender Datei entnommen oder adaptiert wurden:Royal Standard of the United Kingdom (1-1).svg Royal Standard of the United Kingdom (1-1).svg (von Fry1989). SVG in SVG.svg Diese Datei enthält Elemente, die von folgender Datei entnommen oder adaptiert wurden:Arms of Bulgaria 1701.svg Arms of Bulgaria 1701.svg (von Glasshouse). SVG in SVG.svg Diese Datei enthält Elemente, die von folgender Datei entnommen oder adaptiert wurden:Guión de Juan Carlos I de España.svg Guión de Juan Carlos I de España.svg (von HansenBCN).

SVG in SVG.svg Diese Datei enthält Elemente, die von folgender Datei entnommen oder adaptiert wurden:Royal Standard of Princess Anne, Princess Royal.svg Royal Standard of Princess Anne, Princess Royal.svg (von Fry1989)., Lizenz: CC BY-SA 4.0
Garter Banner of Anne, Princess Royal
Garter Banner of the British Monarch.svg
Autor/Urheber:

Heralder SVG in SVG.svg Diese Datei enthält Elemente, die von folgender Datei entnommen oder adaptiert wurden:Royal Standard of the United Kingdom (1-1).svg Royal Standard of the United Kingdom (1-1).svg (von Fry1989). SVG in SVG.svg Diese Datei enthält Elemente, die von folgender Datei entnommen oder adaptiert wurden:Arms of Bulgaria 1701.svg Arms of Bulgaria 1701.svg (von Glasshouse).

SVG in SVG.svg Diese Datei enthält Elemente, die von folgender Datei entnommen oder adaptiert wurden:Guión de Juan Carlos I de España.svg Guión de Juan Carlos I de España.svg (von HansenBCN)., Lizenz: CC BY-SA 4.0
Garter Banner of the British Monarch, Sovereign of the Order
Garter Banner of Emperor Emeritus Akihito.svg
Autor/Urheber:

Heralder SVG in SVG.svg Diese Datei enthält Elemente, die von folgender Datei entnommen oder adaptiert wurden:Imperial Seal of Japan.svg Imperial Seal of Japan.svg (von Perhelion).

SVG in SVG.svg Diese Datei enthält Elemente, die von folgender Datei entnommen oder adaptiert wurden:Guión de Juan Carlos I de España.svg Guión de Juan Carlos I de España.svg (von HansenBCN)., Lizenz: CC BY-SA 4.0
Garter Banner of Emperor Emeritus Akihito (United Kingdom)
Garter Banner of the Baroness Manningham-Buller.svg
Autor/Urheber:

Heralder, eagles and griffins by Sodacan

SVG in SVG.svg Diese Datei enthält Elemente, die von folgender Datei entnommen oder adaptiert wurden:Guión de Juan Carlos I de España.svg Guión de Juan Carlos I de España.svg (von HansenBCN)., Lizenz: CC BY-SA 4.0
Garter Banner of the Baroness Manningham-Buller
Garter Banner of the 5th Baron Shuttleworth.svg
Autor/Urheber:

Heralder

SVG in SVG.svg Diese Datei enthält Elemente, die von folgender Datei entnommen oder adaptiert wurden:Guión de Juan Carlos I de España.svg Guión de Juan Carlos I de España.svg (von HansenBCN)., Lizenz: CC BY-SA 4.0
Garter Banner of the 5th Baron Shuttleworth
Garter Banner of Baron King of Lothbury.svg
Autor/Urheber:

Heralder

SVG in SVG.svg Diese Datei enthält Elemente, die von folgender Datei entnommen oder adaptiert wurden:Guión de Juan Carlos I de España.svg Guión de Juan Carlos I de España.svg (von HansenBCN)., Lizenz: CC BY-SA 4.0
Garter Banner of the Baron King of Lothbury
Coat of Arms of Lady Mary Fagan.svg
Autor/Urheber: Heralder, some elements by Sodacan, Lizenz: CC BY-SA 4.0
Coat of arms of Lady Mary Fagan
Coat of Arms of Mervyn, Baron King of Lothbury.svg
Autor/Urheber: , Lizenz: CC BY-SA 4.0
Coat of arms of Mervyn, Baron King of Lothbury.
Coat of Arms of Edward, Earl of Wessex.svg
Autor/Urheber: SodacanInkscape-ws.svg Diese W3C-unbestimmte Vektorgrafik wurde mit Inkscape erstellt ., Lizenz: CC BY-SA 3.0
Coat of Arms of HRH Prince Edward, Earl of Wessex. (born 1964) third son of Queen Elizabeth II and Prince Philip the Duke of Edinburgh. The coat of arms was granted in 1983.
Quarterly, 1st and 4th Gules three lions passant guardant in pale Or armed and langued Azure (for England), 2nd quarter Or a lion rampant within a double tressure flory-counter-flory Gules (for Scotland), 3rd quarter Azure a harp Or stringed Argent (for Ireland), with over all a label of three points Argent the central point charged with an Tudor rose, the escutcheon ensigned by a coronet of a child of the Sovereign, the whole surrounded by the Garter, for a crest on a coronet of his rank, thereon a lion statant guardant Or crowned of the same coronet charged with a label as in the arms, for supporters, dexter a lion rampant guardant Or crowned by the same coronet, sinister a unicorn Argent armed, crined and unguled Proper, gorged with the same coronet, attached thereto a chain affixed thereto passing between the forelegs and reflexed over the back also Or, both charged on the shoulder with a label as in the arms.
Castell de Windsor - Capella de Sant Jordi.JPG
Autor/Urheber: Josep Renalias, Lizenz: CC BY-SA 3.0
Castell de Windsor - Capella de Sant Jordi
Garter Banner of the Spanish Monarch.svg
Autor/Urheber:

Heralder SVG in SVG.svg Diese Datei enthält Elemente, die von folgender Datei entnommen oder adaptiert wurden:Escudo Felipe VI de España.svg Escudo Felipe VI de España.svg (von Miguillen). SVG in SVG.svg Diese Datei enthält Elemente, die von folgender Datei entnommen oder adaptiert wurden:Arms of Bulgaria 1701.svg Arms of Bulgaria 1701.svg (von Glasshouse).

SVG in SVG.svg Diese Datei enthält Elemente, die von folgender Datei entnommen oder adaptiert wurden:Guión de Felipe VI de España.svg Guión de Felipe VI de España.svg (von HansenBCN)., Lizenz: CC BY-SA 4.0
Garter Banner of Spanish Monarch (United Kingdom)
Coat of Arms of Juan Carlos I of Spain (Member of the Garter Variant).svg
Autor/Urheber: Sodacan, Lizenz: CC BY-SA 3.0
Coat of Arms of the Monarch of Spain as a stranger member of the Order of the Garter
Garter Banner of Sir Antony Acland.svg
Autor/Urheber:

Heralder

SVG in SVG.svg Diese Datei enthält Elemente, die von folgender Datei entnommen oder adaptiert wurden:Guión de Juan Carlos I de España.svg Guión de Juan Carlos I de España.svg (von HansenBCN)., Lizenz: CC BY-SA 4.0
Garter Banner of Sir Antony Acland
Garter Banner of the Duke of Cambridge.svg
Autor/Urheber:

Heralder SVG in SVG.svg Diese Datei enthält Elemente, die von folgender Datei entnommen oder adaptiert wurden:Royal Standard of the United Kingdom (1-1).svg Royal Standard of the United Kingdom (1-1).svg (von Fry1989). SVG in SVG.svg Diese Datei enthält Elemente, die von folgender Datei entnommen oder adaptiert wurden:Arms of Bulgaria 1701.svg Arms of Bulgaria 1701.svg (von Glasshouse). SVG in SVG.svg Diese Datei enthält Elemente, die von folgender Datei entnommen oder adaptiert wurden:Guión de Juan Carlos I de España.svg Guión de Juan Carlos I de España.svg (von HansenBCN).

SVG in SVG.svg Diese Datei enthält Elemente, die von folgender Datei entnommen oder adaptiert wurden:Arms of William, Duke of Cambridge.svg Arms of William, Duke of Cambridge.svg (von Sodacan)., Lizenz: CC BY-SA 4.0
Garter Banner of Prince William, Duke of Cambridge
Coat of Arms of Japanese Emperor (Knight of the Garter Variant).svg
Autor/Urheber: Sodacan, Lizenz: CC BY-SA 3.0
Coat of Arms of Emperor of Japan as a stranger knight of the Order of the Garter
Garter Banner of the Earl of Wessex.svg
Autor/Urheber:

Heralder SVG in SVG.svg Diese Datei enthält Elemente, die von folgender Datei entnommen oder adaptiert wurden:Royal Standard of the United Kingdom (1-1).svg Royal Standard of the United Kingdom (1-1).svg (von Fry1989). SVG in SVG.svg Diese Datei enthält Elemente, die von folgender Datei entnommen oder adaptiert wurden:Arms of Bulgaria 1701.svg Arms of Bulgaria 1701.svg (von Glasshouse). SVG in SVG.svg Diese Datei enthält Elemente, die von folgender Datei entnommen oder adaptiert wurden:Guión de Juan Carlos I de España.svg Guión de Juan Carlos I de España.svg (von HansenBCN).

SVG in SVG.svg Diese Datei enthält Elemente, die von folgender Datei entnommen oder adaptiert wurden:Royal Standard of Prince Edward, Earl of Wessex.svg Royal Standard of Prince Edward, Earl of Wessex.svg (von Fry1989)., Lizenz: CC BY-SA 4.0
Garter Banner of Prince Edward, Earl of Wessex
Garter Banner of the Duque of York.svg
Autor/Urheber:

Heralder SVG in SVG.svg Diese Datei enthält Elemente, die von folgender Datei entnommen oder adaptiert wurden:Royal Standard of the United Kingdom (1-1).svg Royal Standard of the United Kingdom (1-1).svg (von Fry1989). SVG in SVG.svg Diese Datei enthält Elemente, die von folgender Datei entnommen oder adaptiert wurden:Arms of Bulgaria 1701.svg Arms of Bulgaria 1701.svg (von Glasshouse). SVG in SVG.svg Diese Datei enthält Elemente, die von folgender Datei entnommen oder adaptiert wurden:Guión de Juan Carlos I de España.svg Guión de Juan Carlos I de España.svg (von HansenBCN).

SVG in SVG.svg Diese Datei enthält Elemente, die von folgender Datei entnommen oder adaptiert wurden:Royal Standard of Prince Andrew, Duke of York.svg Royal Standard of Prince Andrew, Duke of York.svg (von Fry1989)., Lizenz: CC BY-SA 4.0
Garter Banner of Prince Andrew, Duke of York
Coat of Arms of the Monarch of Norway (Member of Garter Variant).svg
Autor/Urheber: Heralder, elements by S. Solberg J., Lizenz: CC BY-SA 3.0
Coat of Arms of the Monarch of Norway as a stranger member of the Order of the Garter
Garter Banner of the 5th Duke of Abercorn.svg
Autor/Urheber:

Heralder, elements by Sodacan

SVG in SVG.svg Diese Datei enthält Elemente, die von folgender Datei entnommen oder adaptiert wurden:Guión de Juan Carlos I de España.svg Guión de Juan Carlos I de España.svg (von HansenBCN)., Lizenz: CC BY-SA 4.0
Garter Banner of the 5th Duke of Abercorn
Member of the Garter - Non Arms.svg
Autor/Urheber: Sodacan, Lizenz: CC BY-SA 3.0
Member of the Order of the Garter - Non Arms
Garter Banner of the Baron Inge.svg
Autor/Urheber:

Heralder, rose by Sodacan

SVG in SVG.svg Diese Datei enthält Elemente, die von folgender Datei entnommen oder adaptiert wurden:Guión de Juan Carlos I de España.svg Guión de Juan Carlos I de España.svg (von HansenBCN)., Lizenz: CC BY-SA 4.0
Garter Banner of the Baron Inge
Coat of Arms of Peter, Baron Inge.svg
Autor/Urheber: Sodacan, Lizenz: CC BY-SA 3.0
Coat of Arms of Peter, Baron Inge


Escutcheon: Argent, on a Cross nowy formy throughout Gules, the limbs voided Vert, a Rose Argent, barbed and seeded Or.

Coronet: Coronet of a Baron. Crest Issuing from a representation of the White Tower of London Argent, a Phoenix Or, inflamed Gules. Supporters: Dexter, a Ram Or, armed, unguled and gorged with Lozenges conjoined Gules, supporting a Field Marshal’s Baton erect proper. Sinister, a Lion Or, gorged with Lozenges conjoined Gules, supporting a Field Marshal’s Baton erect proper. Compartment: A Limestone Rock proper. Motto: SEMPER FIDES (Always faithful) Orders: Order of the Garter (Appointed 2001) and Order of the Bath (Appointed KCB 1988 & GCB 1992)
Garter Banner of Dutch Monarchs as Members.svg
Autor/Urheber:

Heralder SVG in SVG.svg Diese Datei enthält Elemente, die von folgender Datei entnommen oder adaptiert wurden:Arms of the Kingdom of the Netherlands.svg Arms of the Kingdom of the Netherlands.svg (von Sodacan).

SVG in SVG.svg Diese Datei enthält Elemente, die von folgender Datei entnommen oder adaptiert wurden:Guión de Juan Carlos I de España.svg Guión de Juan Carlos I de España.svg (von HansenBCN)., Lizenz: CC BY-SA 4.0
Garter Banner of the Monarchs of the Netherlands (United Kingdom)
Princess Beatrix of the Netherlands's Garter banner has retained her arms as monarch.
Garter Banner of Sir Timothy Colman.svg
Autor/Urheber:

Heralder SVG in SVG.svg Diese Datei enthält Elemente, die von folgender Datei entnommen oder adaptiert wurden:Arms of Bulgaria 1701.svg Arms of Bulgaria 1701.svg (von Glasshouse).

SVG in SVG.svg Diese Datei enthält Elemente, die von folgender Datei entnommen oder adaptiert wurden:Guión de Juan Carlos I de España.svg Guión de Juan Carlos I de España.svg (von HansenBCN)., Lizenz: CC BY-SA 4.0
Garter Banner of Sir Timothy Colman
Coat of Arms of Charles, Prince of Wales.svg
Autor/Urheber: SodacanInkscape-ws.svg Diese W3C-unbestimmte Vektorgrafik wurde mit Inkscape erstellt ., Lizenz: CC BY-SA 3.0
Coat of arms of HRH Prince Charles, the Prince of Wales (born 1948) son of Queen Elizabeth II and Prince Philip the Duke of Edinburgh. The coat of arms was granted in 1958 to him as the Heir-Apparent to the British and Commonwealth thrones.
Quarterly, 1st and 4th Gules three lions passant guardant in pale Or armed and langued Azure (for England), 2nd quarter Or a lion rampant within a double tressure flory-counter-flory Gules (for Scotland), 3rd quarter Azure a harp Or stringed Argent (for Ireland), with over all a label of three points Argent, and on an inescutcheon ensigned by the coronet of the heir-apparent, quarterly, Or and Gules four lions passant guardant counterchanged (for the Principality of Wales), the whole surrounded by the Garter; for a Crest, upon the Royal helm the coronet of his degree Proper, thereon a lion statant guardant Or crowned by a coronet of his degree Proper; Mantling Or and ermine; for Supporters, dexter a lion rampant guardant Or crowned as the Crest and charged on the shoulder with a label as in the arms, sinister a unicorn Argent armed, crined and unguled Proper, gorged with a coronet Or composed of crosses patée and fleurs de lys a chain affixed thereto passing between the forelegs and reflexed over the back also Or and charged on the shoulder with a label as in the arms; Motto ‘Ich Dien' in the compartment below the shield two badges, a plume of three ostrich feathers Argent enfiled by a royal coronet Or also with the motto ‘Ich Dien’’, and on a mount Vert, a dragon passant wings elevated Gules charged on the shoulder with a label of three points Argent.
Garter Banner of the Baron Phillips of Worth Matravers.svg
Autor/Urheber:

Heralder

SVG in SVG.svg Diese Datei enthält Elemente, die von folgender Datei entnommen oder adaptiert wurden:Guión de Juan Carlos I de España.svg Guión de Juan Carlos I de España.svg (von HansenBCN)., Lizenz: CC BY-SA 4.0
Garter Banner of the Baron Phillips of Worth Matravers
WLA vanda 1554 enamelled plaque.jpg
Autor/Urheber: Wikipedia Loves Art participant "AndrewTurvey", Lizenz: CC BY-SA 2.5

Enamelled gilt copper plaque with the arms of Tonge
Dated 1554. Possibly displayed originally in the church of St Mary Overy, Southwark, London, now Southwark Cathedral.

This plaque shows the arms of Sir Thomas Tonge impaling those of his wife Susanna White. Sir Thomas held important posts at the College of Arms during the reign of Henry VIII. Similar enamelled plaques were used to denote seats reserved for the Knights of the Order of the Garter at St George's Chapel, Windsor Castle (see Category:Stall plates of Knights of the Garter).

A rectangular plaque bearing the arms of Sir Thomas Tonge in champlevé enamel on gilt copper. The arms of Tonge (azure a bend cotised between six martlets) impale those of his wife (or a chevron gules between three popinjays vert armed and langued gules within a bordure azure bezanty) and the whole is enclosed within a wreath. There is a French motto along the top: ESPOER EN DIEU (Hope in God) and an inscription in English beneath: The armys of the ryght worshepful Maister Tonge otherwyse called Maister Clarencivs and mesteris Susan hys wyfe.

Thomas Tonge held the offices of York Herald and Norroy King of Arms. In 1534 he was created Clarenceaux King of Arms. He died in 1536 and was buried in the Church of St. Mary Overy in Southwark, now Southwark Cathedral. His wife was Susanna White, a daughter of Richard White of Hutton, Essex. She survived her husband by nearly 30 years and was the First Lady of the Privy Chamber to Queen Mary.

Museum no. 4358-1857

Wikipedia Loves Art at the Victoria and Albert Museum

This photo of item # 4358-1857 at the Victoria and Albert Museum was contributed under the team name "AndrewTurvey" as part of the Wikipedia Loves Art project in February 2009.
Victoria and Albert Museum

The original photograph on Flickr was taken by AndrewRTplease add a comment to the original Flickr page whenever a use has been made on Wikipedia or another project.
Project galleries on Flickr: this institution, this team
Coat of Arms of Felipe VI of Spain (Member of the Garter Variant).svg
Autor/Urheber:

Heralder, elements by Sodacan

SVG in SVG.svg Diese Datei enthält Elemente, die von folgender Datei entnommen oder adaptiert wurden:Escudo Felipe VI de España.svg Escudo Felipe VI de España.svg (von Echando una mano)., Lizenz: CC BY-SA 4.0
Coat of Arms of King Felipe VI of Spain as a stranger member of the Order of the Garter
Garter Banner of the Baron Sainsbury of Preston Candover.svg
Autor/Urheber:

Heralder

SVG in SVG.svg Diese Datei enthält Elemente, die von folgender Datei entnommen oder adaptiert wurden:Guión de Juan Carlos I de España.svg Guión de Juan Carlos I de España.svg (von HansenBCN)., Lizenz: CC BY-SA 4.0
Garter Banner of the Baron Sainsbury of Preston Candover